טיפול בכאבים כרוניים באמצעות שיחות והקשר בין גוף ונפש

 

אנשים רבים סובלים מכאבים כרוניים. כאב כרוני הוא כאב שחשים אותו במשך תקופת זמן ממושכת של מספר שבועות, חודשים ואפילו שנים. כאשר אנחנו סובלים מכאב שחוזר על עצמו במשך תקופה ממושכת עלינו ללכת לרופא ולבדוק מה המקור לכאב – כאשר הרופא והבדיקות מצביעים על כך שהמקור לכאב הוא נפשי ולא פיזי עלינו להתחיל לטפל בנפש. טיפול בכאבים כרוניים קשור פעמים רבות למצבי דחק ולחץ של חרדה ופחד והטיפול עצמו כולל שחרור מהפחד והחרדה באמצעות שיחות.

שמי יגאל גליקסמן ואני מטפל מומחה בכאבים כרוניים, פחדים וחרדות. בקליניקה הפרטית שלי אני מטפל במטופלים בני כל הגילאים שסובלים מחרדה ופחדים שגורמים להם לחוש כאב באיברים שונים בגוף כמו למשל כאבי ראש, כאבי בטן, כאבי גב או בחילות וכאבי גרון. כל כאב כרוני יכול להיות כאב שהמקור לו הוא רגשי ולא פיזי.

 

טיפול בכאבים כרוניים באמצעות הפחתת לחץ רגשי

טיפול בכאבים כרוניים באמצעות שיחות מביא להפחתה בלחץ הרגשי שאנחנו חווים וכך הוא יכול להוביל להקלה בכאב. הפחתה ברמת הלחץ והחרדה יכולה לשחרר את הגוף ולאפשר לו לכאוב פחות. מצבים של חרדה או לחץ גדולים יכולים לבוא לידי ביטוי לא רק בעולם הרגשות שלנו אלא גם בביטוי ממשי בגוף בכאב או בתחושה של תשישות.

טיפול בכאבי ראש כרוניים יכול להיות אתגר גדול מאוד. כאשר כואב לנו הראש בגלל לחץ חשוב מאוד לא לטאטא את הסיבה ללחץ שלנו מתחת לשטיח אלא להתמודד אתו ולנסות לפתור את מה שמלחיץ אותנו. הדחקה של החרדה או הלחץ לא יגרמו להקלה בכאב – אלא רק להחמרה שלו.

 

איך אפשר לסייע בטיפול בכאבים כרוניים עם התשובות דר גליקסמן יגאל.jpg

מה הקשר בין כאב פיזי ובין לחצים רגשיים?

למעשה יש תיאוריות הגורסות שכל כאב וכל מחלה קשורים ללחצים רגשיים ולחולשה של הנפש. טיפול בכאבים כרוניים מצריך מתן תשומת לב לעולם הרגשי וללחצים שיש לנו. התמודדות נכונה עם הלחץ והחרדה יכולה לאפשר לאנשים רבים להשתחרר מהכאב ולהרגיש הרבה יותר רעננים, חזקים וחופשיים מכאב.

אחד מסוגי הטיפול הטובים ביותר לטיפול בכאב כרוני הוא טיפול קוגנטיבי התנהגותי ממוקד קצר מועד. טיפול זה הוא טיפול קצר מועד (הוא לוקח מספר שבועות או חודשים ספורים) ואחוז ההצלחה שלו הוא גבוה מאוד. טיפול זה יכול לאפשר לאנשים רבים להשתחרר מהכאב שלהם תוך זמן קצר או להוביל להפחתה משמעותית בעוצמת הכאב שהם חווים.

 

האם שיחות יכולות לסייע להחלים מכאבים כרוניים?

שיחות עם פסיכולוג או יועץ מוסמך יכולים לסייע לאנשים רבים להפחית את רמת החרדה שלהם וכך הם יכולים להחלים מהכאב הכרוני שלהם. לעיתים כאשר אנחנו לא מבטאים כאב רגשי הוא בא לידי ביטוי בכאב פיזי. שיחות או טיפול ביופיטבק יכולים לסייע לאנשים רבים לבטא את הכאב הרגשי שלהם וכך להפחית את הכאב הפיזי בגוף.

גם טיפול או פגישות ייעוץ זוגי במרכז יכולות להפחית את הלחץ שאנחנו חווים בזוגיות שלנו ולתת מענה לחרדות השונות שלנו. טיפול זה יכול לסייע מאוד לזוגות רבים לשפר את חיי הזוגיות שלהם וכך להפחית את רמת החרדה, הדחק והלחץ שיש להם בחיי היומיום – דבר אשר תורם לבריאות פיזית ורגשית טובה יותר.

 

האם כאב ראש יכול להיות סממן למצוקה רגשית?

כאשר יש חלק בגוף שכואב לנו אנחנו צריכים לבדוק מה מקור הכאב. כאב ראש למשל יכול להיות סממן לבעיות בריאות רבות משפעת ועד כאב שיניים או חס וחלילה סרטן. כאשר אנחנו עוברים את כל הבדיקות והתוצאות יוצאות תקינות עלינו לשקול שהמקור לכאב הראש שלנו הוא רגשי ולא פיזי. כאב ראש יכול להיות סממן למצוקה רגשית או להצפה של לחץ וחרדה. אנשים רבים יכולים לסבול מכאבי ראש כאשר יש להם תקופה מלחיצה בעבודה או כאשר יש להם בעיות בזוגיות. טיפול בפחדים בעזרת פסיכולוג מומחה יכול לסייע לאנשים שסובלים מכאב ראש כרוני שהבסיס לו רגשי להגיע להקלה בכאב ובעוצמה שלו.

פעמים רבות אנחנו יכולים לחוש חרדות טיפול ולחשוש לקבל טיפול מפסיכולוג. ההתמודדות עם חרדות אלו חשוב מאוד כי היא מה שיאפשר לנו להתמודד טוב יותר עם הקושי שלנו ולהתגבר עליו אחת ולתמיד.

 

למה חשוב להקשיב לגוף ולנפש ולטפל בעצמנו?

בכל גיל חשוב מאוד להקשיב לגוף ולנפש שלנו ולטפל בעצמנו. כך למשל כאשר לילדים שלנו יש בעיות קשב וריכוז אנחנו צריכים להיות קשובים לעולם הרגשי שלהם. בעיות קשב וריכוז אצל ילדים יכולות לגרום לכל ילד לחוש לחץ וחרדה שגורמים בתורם לכאבי ראש או בטן כרוניים או להפרעות בשינה. מתן תשומת לב לקושי של הילד ולממד הרגשי של הקושי יסייעו לו להרגיש טוב יותר.