טיפול בכאבי ראש באמצעות טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי

 

כאב ראש כרוני יכול להפריע לנו לנהל שגרת חיים תקינה. כאשר אנחנו סובלים מכאבי ראש חוזרים ונשנים אנחנו צריכים לבדוק מה הגורם להם. פעמים רבות הגורם לכאבי ראש כרוניים הוא גורם נפשי או רגשי ולא גורם פיזי טהור. לחץ, דחק רגשי, מתח או חרדה יכולים להכביד על הגוף ולגרום למגוון תופעות שונות כמו כאבי בטן או כאבי ראש חזקים מאוד. טיפול בכאבי ראש כרוניים שהסיבה להן היא רגשית ולא פיזית הוא טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי.

שמי ד"ר יגאל גליקסמן ואני מומחה לטיפול פסיכולוגי קוגניטיבי. בקליניקה הפרטית שלי אני מסייע למטופלים בני כל הגילאים להתמודד עם לחץ, חרדה ופחדים שמשתקים אותם ומפריעים להם לנהל איכות חיים תקינה וטובה. הטיפול מותאם אישית לקצב שנכון לכל מטופל ולאופי האישי שלו או שלה.

 

טיפול בכאבי ראש – איך טיפול רגשי יכול לסייע בהפחתה של כאבי ראש?

טיפול בכאבי ראש צריך קודם כל לכלול אבחון או אבחנה מבדלת לסיבה של כאבי הראש. יכולות להיות הרבה מאוד סיבות פיזיות לכאבי ראש משפעת ועד גידול סרטני. כאשר אנחנו סובלים במשך תקופה של מספר שבועות או יותר מכך מכאבי ראש עלינו לברר עם רופא מה הסיבה לכאב. כאשר הרופא מוצב בבדיקות שאין סיבה פיזית שבגללה כואב לנו הראש – עלינו להבין שהסיבה לכאב היא רגשית. טיפול רגשי יכול לחשוף את הלחצים שלנו ולגרום לנו לבטא אותם במקום להדחיק אותם כך שייצאו בדמות כאב הראש החריף שלנו.

אחת הסיבות השכיחות לכאבי ראש אצל מטופלים צעירים יכולה להיות בעיות קשב וריכוז. בעיות קשב וריכוז אצל ילדים גורמות לילדים לחוש לחץ רב וחרדה של ממש מלימודים או ממבחנים. כאשר אנחנו רוצים לעזור לילדים להתמודד עם הלחץ שהם חווית בעקבות בעיית הקשב והריכוז שלהם כדאי לנו לקחת אותם למסגרת טיפולית תומכת.

טיפול רגשי לסיוע בטיפול בכאבי ראש.jpg

 

איזה סיבות רגשיות ונפשיות יש לכאבי ראש כרוניים?

יכולות להיות הרבה מאוד סיבות רגשיות שונות לכאבי ראש כרוניים. פעמים רבות המקור לכאב הראש לא יהיה סיבה גלויה שאנחנו יכולים להיות מודעים לה. חוסר המודעות ללחץ או חוסר ההתמודדות אתו הם מה שגורם פעמים רבות לתחושה של דחק ומצוקה הבאים לידי ביטוי בכאב פיזי. טיפול בכאבי ראש שהגורם להם הוא מצוקה רגשית הוא קודם כל מתן קשב למטופל ולמצוקות האישיות שלו – מצוקות שפעמים רבות הוא לא מודע להן בעצמו או לא מעז לדבר אותן במילים.

טיפולים פסיכולוגיים כמו טיפולי ביופיטבק יכולים לסייע למטופלים רבים להתחבר לעצמם ולבטא את המצוק והפחד שלהם. ביטוי המקור לחרדה או הלחץ הרב שאנחנו חשים יכול להוביל לתחושה של שחרור והפגה במתח ומכאן גם להפוגה בעוצמת הכאב והתכיפות בה הוא פוקד אותנו.

 

על הפסיכה והסומה והקשר בין כאב רגשי וכאב פיזי

מחקרים רבים מצביעים על קיום קשר ישיר בין הפסיכה (הנפש) ובין הסומה (הגוף). מחלות רבות כמו מחלת האסתמה או אלרגיות שונות הן מחלות פסיכוסומטיות – כלומר מחלות שיש להן גם מקור רגשי וגם מקור פיזי. קיים קשר ישיר בין כאב רגשי שלא בא לכדי ביטוי ובין ביטוי של כאב זה במכאוב ממשי בגוף. פעמים רבות למשל אל זוגות שנמצאים בתהליך ייעוץ זוגי במרכז אחד מבני הזוג יכול להגיב למה שעולה בטיפול בתחושה של כאבי בטן עזים או מיגרנות – כי כך הוא מבטא את הכאב הרגשי שלו שאין לו מילים אחרות או דרכים אחרות לבטא.

טיפול קוגנטיבי התנהגותי ממוקד קצר מועד יכול לסייע מאוד לאנשים בני כל הגילאים ללמוד איך לדבר את הכאב הרגשי שלהם ואת עולם הרגשות שלהם והפחדים שלהם כך שהם יצאו החוצה ולא יהוו עבורם מקור לכאב פיזי בלתי מוסבר או בלתי ניתן "לריפוי".

טיפול בפחדים באמצעות שיחות כבר מגיל צעיר יכול לסייע לנו לרכוש מנגנונים טובים של ביטוי רגשי שיסייעו לנו לבטא את הפחדים והלחצים שלנו כך שלא נצבור אותם באופן שיגרום לנו לחוש חוסר אונים או כאב פיזי.

 

יתרונות של טיפול משולב לגוף ולנפש

כאשר אנחנו רוצים לטפל בגוף שלנו אנחנו חייבים ללמוד להקשיב גם לנפש שלנו ולטפל בה. טיפול תמיד יכול לעורר חרדה מפני דחיה או חוסר קבלה. חרדות טיפול יכולות למנוע מאנשים רבים לקבל טיפול ואם אנחנו רוצים לעזור לאנשים שקרובים לנו לקבל טיפול אנחנו צריכים לעודד אותם להתמודד עם החרדה ולא לברוח ממנה.

באופן דומה טיפול בכאבים כרוניים באמצעות שיחות ושילוב של פעילות גופנית יכול להטיב עם אנשים רבים ולסייע להם להשתחרר מלחץ רב או מתח שהם חווים בחיים האישיים, בלימודים או בעבודה שלהם.