דרכים להתמודדות עם מיגרנות והסיבות להופעתן
ד"ר יגאל גליקסמן, גבעתיים, 20.5.2016
עבור כנס "טיפול בכאב - אפשר גם אחרת"י 
תופעת כאבי הראש היא מאד וותיקה, שכיחה ומוכרת וידוע כי אחוז גדול למדי מהאוכלוסייה האנושית סובל ממנה. מדובר לא רק בסבל אלא גם בפגיעה משמעותית באיכות החיים.
בין הסובלים מכאבי ראש נמצא ילדים, נוער ומבוגרים כשאחוז גבוה יותר הוא אצל ילדות, נערות ונשים.

מחקרים הוכיחו כי כאבי הראש נובעים מאירועים תוך גולגולתיים וחוץ גולגולתיים הגורמים לשינויים בקוטר העורקים התוך והחוץ גולגולתיים מחד או לשינוי בכמות ,בנפח ובזרימת נוזל המוח והשדרה מאידך.קיימים סוגים שונים ורבים של כאבי ראש וכמות לא מבוטלת של סיבות הגורמות להופעתם כגון: רגשיות לסוגי מזון מסוימים ( בשנת 1968 רופא בשם קוק תיאר את אחת הסיבות לכאב ראש "כתסמונת המסעדה הסינית" לאחר ארוחה סינית במסעדה טובה התלוננו הסועדים על חולשה, הזעת יתר, פעימות לב מואצות ובמיוחד כאבי ראש חזקים לאחר בדיקות הוכח כי הגורם לתופעות היה החומר מונו סודיום גלוטמט, מלח של חומצה גלטמית שהיא חומצת אמינו הנמצא ברוטב הסויה בה משתמשים בתעשיית המזון כתוספת טעם.

התהליך הכימי אינו ברור עדיין אך עובדתית לרגישים לחומר זה גורם ביקור במסעדה סינית לכאבי ראש חזקים.) ניטריטים וניטרטים המשמשים בעיקר לשימור בשר ולעישונו,סוגים שונים של סמי הרחה, מכת שמש, בעיות בראייה, בעיות בעמוד שדרה,דלקות של עצבים, חבלות או דימומים במוח כתוצאה מתאונת דרכים (צליפת השוט) , כאבים המוקרנים מהשיניים , האוזניים, הסינוסים והאף , יתר לחץ דם, מתח שרירים ממקור גופני או נפשי, שינויים קיצוניים במזג האוויר, אלרגיות שונות, קשיים בנשימה, שתיית אלכוהול, חוסר שתיית מים וכד'.
 

1 2 3 4 5 6


המיגרנה
בלטינית = המיקרנייה (המי- חצי, קרניום = גולגולת) מדובר בכאב ראש חד צדדי.
בעברית = צילחה כלומר מדובר בכאב חד הצולח את הראש ותמיד ממוקם בצד אחד.
 
כלומר באב ראש בצורה של אשכול צרורות "Cluster headache"המיגרנה מופיעה יותר אצל נשים. אין מה לקנא בגברים מאחר ולחלק גדול מהם יש כאב ראש עז ביותר, המופיע בדרך כלל מעל לאחת העיניים בסמוך לאזור המיגרנה, כאב חד צדדי  הולם כפטיש, מעצבן הגורם להפסקת פעילות עד לשעה ולעייפות ותשישות לאחר מכן.
 
בדרך כלל קיימים 4 שלבים להתקף המיגרנה (אם כי לא בהכרח קיימים אצל כולם):
 
1) שלב הפרודורם – שעות או ימים לפני ההתקף
בשלב זה נמצא אצל כ 40%-60% מהסובלים ממיגרנה. בשלב זה נמצא שינויים במצבי הרוח, עייפות, עצבנות, דיכאון ולחלופין אופוריה, פיהוק יתר, ישנוניות, תאווה למאכלים מסוימים (כגון שוקולד מלפפונים חמוצים ועוד). תסמינים אלו בדרך כלל מקדימים את כאב הראש עצמו במספר שעות עד ימים. לרוב ניסיון העבר מלמד את החולה והסובבים אותו כי בראותם את סימנים הנ"ל ההתקף קרוב לבוא.
2) שלב האאורה - ההילה סמוך להתקף.
מדובר בתופעה נוירולוגית המתרחשת לפני, מיד או בהמשך ההתקף, נמשכת בין 5-30 דקות הסימנים המופיעים הם חושיים, הנפוצה ביותר היא ההילה הוויזואלית הכוללת הבזקי אור חסרי צורה לבנים או צבעוניים, ערפול ראייתי, נקודות שחורות ( זבובים) בתוך שדה הראייה, תחושת נמלול = סיכות מחטים בכף היד, בזרוע או באזור חלל האף והפה השפתיים, הלשון, לעיתים מופיעה גם הפרעה בדיבור אך הכול חולף בתום ההתקף.
 
2א') מיגרנה ללא אאורה
כאן מופיע ההתקף ללא התרעה מוקדמת: ניתן לראות במי שחווה אאורה לפני התק המיגרנה יתרון בעובדה שקיימת אפשרות להתכונן להתקף עצמו.
 
 3) הכאב עצמו
כאן מדובר בכאב בדרגה בינונית  עד חזקה בצד אחד של הראש  הולך ומתעצם בהדרגה  מגיע לשיא ואז נחלש בהדרגה  לעיתים יכול להימשך  אפילו 70 שעות. במהלך ההתקף ישנן תופעות של בחילות, הקאות העדר תיאבון רגישות יתר לאור, לרעש, לריחות ורצון עז להימצא לבד בחדר שקט וחשוך.
 
4) שלב הפוסט דורם – לאחר ההתקף
תחושה של תשישות, עייפות, רגישות יתר למגע במיוחד באזור הקרקפת, עצבנות והפרעות ביכולת הריכוז.
 
מיגרנה בזילרית
מדובר בסוג נדיר של מיגרנה עם תסמינים של סחרחורות, הפרעות בדיבור, צפצופים באוזניים ( טיטנטון) הפרעות בראייה וירידה במצב ההכרה.
 
הופעת מיגרנה בזילרית דורשת בירור נוירולוגי מקיף
 
מיגרנה של העין הורמונלית
מיגרנה של העין היא מיגרנה אשר מסתמנת בתסמינים הקשורים לעין, ויכולה גם להופיע על רקע שינויים הורמונאליים בהתאם למחזור החודשי.
 
מיגרנות אצל ילדים – אבחון וטיפול
מיגרנה היא הגורם העיקרי לכאבי ראש חוזרים בילדים, ובדומה למבוגרים המיגרנה מתבטאת על ידי כאב ראש פועם המלווה לבחילה, הקאות, הפרעות בשינה וכאבי בטן.מיגרנה יכולה להתחיל בילדים בכל גיל, החל מתינוקות ועד גיל ההתבגרות וכ-50% ממקרי המיגרנה במבוגרים התחילו אי שם בגיל הילדות.
 
אצל ילדים, שכיחות המיגרנה בבנים גדולה יותר מאשר בבנות, והיחס הזה מתהפך עם ההגעה לגיל ההתבגרות, אז מיגרנות מתחילות להופיע בבנות בשכיחות גבוהה ביותר.מיגרנה היא בעיה די נפוצה בגיל הילדות, וכ-2.5% מהילדים הצעירים מגיל 7 סובלים ממנה. ברוב המקרים, מיגרנה בילדים מופיעה כאשר לפחות אחד ההורים סובל ממיגרנות ולהיסטוריה המשפחתית חשיבות רבה במקרה זה.
 
חשוב לציין !!!
מכיוון שילדים לא אמורים לסבול מכאבי ראש, כל אירוע של כאב ראש אצל ילדים דורש בירור מקיף אצל הרופא לשלילת מצבים שונים ולאבחנה של מיגרנה. לאחר האבחנה, ניתן לטפל במיגרנה על פי המלצות הרופא על ידי מספר סוגים של תרופות עם או בלי מרשם רופא.
 
גורמים חשובים להתקף מיגרנה בילדים
התקפי המיגרנה מופיעים בילדים על רקע חשיפה לטריגרים שונים, אשר גורמים להתלקחות המיגרנה. כל ילד סובל מטריגרים אחרים אשר מעוררים את התקף המיגרנה, והחשובים הם:
א) דילוג על ארוחה – רעב יכול בהחלט לגרום להתפתחות כאב ראש קשה כתוצאה ממיגרנה.
ב) התייבשות – שינויים במאזן הנוזלים בגוף ידועים כגורם משמעותי לכאבי ראש, וכאשר קיימת רגישות למיגרנה קיים סיכון רב לפתח אותה על רקע התייבשות.
ג) שינויים בהרגלי השינה – ילדים רבים מתלוננים על מיגרנה לאחר שישנו מעט מדי או הרבה מדי. לדוגמא, בימים הראשונים לחופש הגדול יכולים להתפתח מקרי מיגרנה לאחר שהילדים ישנים הרבה מעבר למה שהם רגילים, ולעומת זאת בטיולים מתפתח כאב הראש על רקע המחסור בשעות השינה.
ד) מאכלים מסוימים – קיימים סוגי מזון אשר מגבירים את הסיכון להתפתחות מיגרנה. במקרים רבים, מדובר באוכל ש"ילדים אוהבים", כמו נקניקיות, חטיפים עשירים במונוסודיום גלוטמט, שוקולד ומוצרי מזון אחרים.
 
יש לזכור כי מכיוון שכל ילד מגיב אחרת לכל חשיפה לטריגר כזה או אחר, חשוב מאוד להבין ולהפנים מהם הטריגרים להתקף המיגרנה. על מנת לעשות זאת, על הילד והוריו להיזכר בכל הגורמים השונים אליו נחשף הילד לפני הופעת התקף המיגרנה, ובמידה ומדובר בדפוס חוזר להבין מהו הטריגר למצב. הימנעות מהחשיפה לטריגרים האלה יכולה להפחית בצורה יפה את תדירות התקפי המיגרנה אך לא להעלים אותם לגמרי ואין להתאכזב עם למרות המאמצים עדיין מופיעים התקפים כאלה.
 
בין הגורמים הידועים למיגרנות נמצא:

  • היסטוריה משפחתית
  • גנטיקה ותורשה
  • מצב נפשי
  • שינויים הורמונאליים
  • גורמים סביבתיים
  • סוגי מזון שוניםתרופות
  • לעיסת מסטיק
  • יחסי מין תכופים
  • קופאין
  • רגישות לריחות
  • פעילות גופנית נמרצת
  • צריכת אלכוהול

 
טיפולים למיגרנות:

  • תרופות
  • טיפול חודרני ופולשני כגון זריקות וניתוחים
  • מריחואנה רפואית – קנאביס
  • טיפולים מונעים למיגרנה

רוב הטיפולים האלטרנטיביים המשלימים ( יוגה, מדיטציה, דיקור סיני, טווינה, מגע- עיסוי, רפלקסולוגיה, הומיאופתיה,שיאצ'ו, וכד')
 
טיפול בגישה הקוגניטיבית התנהגותית בשילוב שיטת הביופידבק
בשונה מרוב הטיפולים התרופתיים והמשלימים הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי והביופידבק מיצגים סוג של רפואה אקטיבית כלומר מדובר בתהליך של למידה הדורש 
מהמטופל להיות שותף וחלק בלתי נפרד מהטיפול, עליו לתרגל וליישם את טכניקות השינוי בדפוסי החשיבה שלו לדוגמא ללמוד כיצד לא לאפשר לכאב לנהל את חייו !!!
 
מאחר ובהתקפי כאבי הראש בכלל והמיגרנות בפרט בגין גורמים שונים נוצר מצב של הצטברות עודף דם בראש באמצעות כמה מטכניקות שיטת הביופידבק ושימוש במכשור המודד את רמת המתח השרירי באזור הצוואר , המצח והשכמות וטמפרטורת קצות האצבעות של הידיים ,לומד המטופל תוך זמן קצר כיצד להרחיב את כלי הדם הפריפריאליים שלו ( קצות האצבעות של הידיים והרגליים) ולגרום למצב בו חום האצבעות יהיה קרוב ככל האפשר לטמפרטורת חום הגוף ועל ידי כך לגרום לאיזון וויסות זרימת הדם בגוף . זו טכניקה שניתן להשתמש בה למניעת התקפים של כאבי ראש ומיגרנות וגם להתמודד עם התקף שהופיע, להעלות את סף וסיבולת הכאב.
 
המאמר נועד להעשרה אישית בלבד ואינו מהווה בשום אופן תחליף לאבחון ויעוץ רפואי!!!

 

לשמיעת ההרצאה - לחצו