טיפול קוגנטיבי התנהגותי ממוקד קצר מועד – למי זה יכול לעזור?

 

טיפול קוגנטיבי התנהגותי ממוקד קצר מועד הוא שיטת טיפול פסיכולוגית שנועדה לפתור תוך מספר קבוע מראש של פגישות בעיות של חרדה ופחדים. פעמים רבות אנשים חווים פחד או חרדה כלפי אובייקט או משימה מסוימים וקשה להם להשתחרר מהלחצים המלווים לכך. באמצעות סדרת פגישות טיפוליות פסיכולוג קוגניטיבי עוזר למטופלים שלו להיחשף באופן הדרגתי למה שמלחיץ ומפחיד אותם כך שכל פעם יהיה להם קצת יותר קל להתמודד עם החרדה והעוצמה שלה תהיה גם פחות חזקה.

 

ד"ר יגאל גליקסמן הוא מומחה בפסיכולוגיה קוגניטיבית והוא מטפל במגוון רחב של פחדים וחרדות במקצועיות רבה. ד"ר גליקסמן הוא מטפל אחראי, קשוב ומנוסה מאוד ולטיפולים שלו יש אחוזי הצלחה גבוהים. הטיפול מאפשר לאנשים רבים ולשוב ולהרגיש שהם שולטים במה שקורה להם ובחיים שלהם ולא להרגיש כאילו הפחד שולט בהם.

טיפול קוגנטיבי התנהגותי ממוקד  קצר מועד דר יגאל.jpg

 

טיפול קוגנטיבי התנהגותי ממוקד קצר מועד – מה זה בדיוק?

טיפול קוגנטיבי התנהגותי ממוקד קצר מועד הוא טיפול שהמטרות שלו מוגדרות מראש. בטיפול זה המטפל והמטופל מגדרים ביחד מראש במה הם רוצים לטפל כמו למשל בחרדת מבחן או בחרדה מפני טיסות. המטרה היא לאחר מספר חודשים ספורים או מספר פגישות טיפוליות שיקבע מראש היא לגרום למטופל להתגבר על החרדה שלו וללמוד לחיות ולהתמודד אתה מבלי שהיא תשתק אותו

טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי יכול להיות חלק מטיפול של ייעוץ זוגי במרכז שחלק מהפגישות במסגרת טיפולית זו יתנהלו באופן של טיפול בעל אופי קוגניטיבי התנהגותי בהם המטפל והזוג קובעים מראש על מה הם רוצים לעבוד בטיפול – כמו למשל חלוקת מטלות הוגנת יותר בבית או הגברת גילוי החיבה בין בני הזוג. לאחר שבני הזוג קובעים מה הם רוצים להשיג מהטיפול כל הפגישות מתרכזות בהשגת מטרה זו.

 

על השוני בין טיפול קוגניטיבי ובין טיפול פסיכואנליטי

טיפול קוגנטיבי התנהגותי ממוקד קצר מועד הוא טיפול פסיכולוגי שצמח בעיקר בארצות הברית במהלך המאה ה-20 והמאה ה-21. טיפול זה שונה מאוד מטיפול בעל אופי פסיכואנליטי כאשר השוני המרכזי בין שני סוגי טיפול אלו הוא משך הטיפול. טיפול קוגניטיבי אורך בדרך מספר חודשים או שנים בודדות בעוד טיפול בעל אופי פסיכואנליטי יכול לקחת גם כמה עשרות שנים. שוני נוסף בין שני סוגי טיפול אלו הוא שבטיפול הקוגניטיבי יש דגש על המחשבה וההתנהגות המודעת בעוד שהטיפול הפסיכואנליטי מדגיש את המחשבה וההתנהגות הלא מודעת ואת הלא מודע.

 

טיפול קוגניטיבי וטיפול יעיל בפחדים, חרדות ופוביות

טיפול קוגניטיבי הוכח כשיטת טיפול יעילה מאוד בפחדים, חרדות ופוביות. טיפול בפחדים אצל ילדים למשל יכול להיות יעיל מאוד כאשר הוא מסוג קוגניטיבי. איכות הטיפול מאפשרת לילדים מהר מאוד להפנים את עקרונות הטיפול ולהתגבר באופן פשוט וקל על הפחדים שלהם כמו למשל פחד מפני סוסים, פחד מפני נסיעה על אופניים או פחד לעזוב את אימא ואבא.

שיטת הטיפול הקוגניטיבית יכולה להיות גם שיטת טיפול יעילה מאוד בכאבי ראש כרוניים כל טיפול בכאבי ראש כרוניים צריך לכלול התייחסות לממד הרגשי של הכאב ולגורמים הנפשיים שלו. התייחסות זו יכולה לאפשר למטופל להשתחרר מלחץ ולהתמודד טוב יותר עם הכאב עצמו.

 

טיפול קוגניטיבי וטיפול לילדים ובני נוער

טיפול קוגניטיבי הוא טיפול שמתאים במיוחד לילדים ובני נוער. ילדים ובני נוער נמצאים בשלב בו קל להם לסגל התנהגויות חדשות וזה בדיוק מה שהטיפול הקוגניטיבי עושה הוא מציע להם חלופה להתנהגויות שאינן משרתות אותן כמו הימנעות או בריחה כתוצאה מפחד. כך ילדים יכולים לקבל טיפול בכאבים כרוניים וללמוד לבטא את המצוקה שלהם במקום להדחיק אותה עד למצב בו היא גורמת להם לחולי וכאב פיזי.

גם טיפולי ביופיטבק יכולים לסייע מאוד לילדים ובני נוער לרכוש אסטרטגיות שיסייעו להם יותר להתמודד עם לחץ וחרדה שהם חווים בבית הספר או בחברת ילדים אחרים. אסטרטגיות אלו יהיו יעילות יותר והן ישרתו באופן מטיב יותר את הצרכים של הילדים ואת היכולת האישית שלהם.

 

טיפול קוגניטיבי והתמודדות עם בעיות קשב וריכוז

טיפול קוגניטיבי יכול לסייע מאוד להתמודדות עם בעיות קשב וריכוז אצל ילדים. ילדים אשר יש להם בעיות קשב וריכוז פעמים רבות מגלים חרדות טיפול והתנגדות לטיפול והם לא רוצים ללכת לפסיכולוג. היופי של הטיפול הקוגניטיבי הוא שהוא שכיח מאוד והוא יכול תוך זמן קצר מאוד ומעט התנגדויות מצד הילדים לאפשר להם להתגבר על הלחץ והחרדה שלהם ועל בעיות הקשב והריכוז שיש להם.